طرز تهیه سبزیجات سوخاری فست فودی (پیاز سوخاری، قارچ سوخاری و …)

سبزیجات سوخاری پیش غذاهای خوشمزه و پرطرفداری هستند که علی‌رغم داشتن کالری بالا، اگر در منزل و به روش اصولی درست شوند، برای ایجاد تنوع در برنامه غذایی مناسب هستند.

 

جالبانه | بخش آشپزی – سوخاری‌ها فست فود‌های خوشمزه‌ای هستند که گاهی برای ایجاد تنوع در برنامه غذایی مناسب هستند. این خوراکی‌های ترد و خوشمزه، یا به عنوان غذای اصلی و یا به عنوان پیش غذا و میان‌وعده، در کنار انواع سس مورد استفاده قرار می‌گیرند. مرغ سوخاری کنتاکی از محبوب‌ترین فست فود‌های رایج در میان مردم است که تقریبا در همه رستوران‌های فست فود‌ی عرضه می‌شود؛ اما سبزیجات سوخاری از دیگر گزینه‌های پرطرفدار است که امروزه رونق زیادی یافته و در اکثر رستوران‌ها به عنوان پیش‌ غذا سرو می‌شوند. قارچ سوخاری، پیاز سوخاری، کدو سبز سوخاری، بادمجان سوخاری، سیب زمینی سوخاری و گل کلم سوخاری از معروف‌ترین سبزیجات سوخاری هستند که این مطلب به طرز تهیه آن‌ها اختصاص یافته است.
برای دسترسی سریع به دستور مورد نظر خود، از لینک‌های میانبر زیر استفاده کنید.

طرز تهیه ۸ مدل سبزیجات سوخاری

۱. قارچ سوخاری

قارچ سوخاری یکی از سبزیجات سوخاری است که امروزه در فست فودها، همراه با غذای اصلی و به عنوان پیش غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند مواد غذایی سوخاری دارای کالری بالایی هستند، اما قارچ سوخاری یکی از پیش غذا‌های خوشمزه است که کمتر کسی می‌تواند از خوردن آن صرف نظر کند.

 

مواد لازم
قارچ ۵۰۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
آبلیموی تازه ۱ قاشق مرباخوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
ماست ۴ قاشق غذاخوری
پودر سوخاری به میزان لازم
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
روغن مخصوص سرخ کردن به میزان لازم

دستور تهیه

  1. قارچ‌ها را تمیز بشویید (قارچ‌ها را در آب خیس نکنید و آن‌ها را یکی یکی بشویید، زیرا بافت اسفنجی قارچ، آب را به خود جذب می‌کند و هنگام سرخ شدن در روغن، آب می‌اندازد.)
  2. پس از شستن قارچ ها، با استفاده از یک دستمال نخی تمیز آن‌ها را خشک کنید.
  3. ماست را در کاسه‌ای ریخته و تخم مرغ‌ها را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شوند.
  4. زعفران آب کرده، نمک، فلفل و آبلیمو را به مخلوط ماست و تخم مرغ اضافه کرده و خوب هم بزنید تا یکدست شوند.
  5. کمی پودر سوخاری در مایه فوق بریزید و هم بزنید تا مایه از حالت شل بودن در آید.
  6. قارچ‌ها را در مخلوط فوق ریخته و حسابی با آن آغشته کنید.
  7. در صورت داشتن وقت کافی، روی ظرف را سلفون را کشیده و به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید تا قارچ‌ها مزه‌دار شوند.
  8. در تابه گودی روغن فراوان بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود.
  9. در بشقابی آرد سوخاری درشت بریزید، قارچ‌ها را ازیخچال خارج کرده و در آرد سوخاری بغلطانید، سپس در روغن داغ قرار دهید تا سرخ شوند.
  10. پس از طلایی شدن قارچ‌ها، آن‌ها را با کفگیر سوراخ‌دار از روغن خارج کنید و در آبکش قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.
  11. قارچ سوخاری را همراه سس کچاپ میل کنید.

 

 

۲. پیاز سوخاری

پیاز سوخاری از سبزیجات سوخاری بسیار خوشمزه است که تهیه آن در منزل بسیار راحت و بدون دردسر است. این حلقه‌های سوخاری را می‌توان به عنوان پیش غذا و یا دور چین غذای اصلی مورد استفاده قرار داد.

 

مواد لازم
پیاز خام درشت ۲ عدد
آرد سفید یا آرد گندم معمولی ۱ پیمانه
آرد سوخاری ۱ پیمانه
تخم مرغ ۲ عدد
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
زردچوبه ۱/۲ قاشق چایخوری
روغن مخصوص سرخ کردن به میزان لازم

طرز تهیه

  1. پیاز را پوست گرفته، بشویید و پس از خشک کردن به صورت حلقه‌هایی به ضخامت ۱/۵ تا ۱ سانتیمتر برش بزنید.
  2. حلقه‌های پیاز را از هم جدا کنید و دقت کنید که هر کدام از حلقه‌ها بیشتر از دو لایه نباشند تا موقع سرخ شدن، نرم و پخته شوند.
  3. تخم مرغ را در کاسه‌ای شکسته، کمی نمک، زردچوبه و فلفل به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شوند.
  4. حلقه‌های پیاز را ابتدا در مخلوط تخم مرغ و سپس در آرد سفید یا آرد گندم معمولی بغلطانید.
  5. حلقه‌های پیاز را برای بار دوم در تخم مرغ و سپس در آرد سوخاری بغلطانید.
  6. در قابلمه یا تابه گودی روغن فراوان ریخته و روی حرارت ملایم داغ کنید، سپس حلقه‌های پیاز را در آن قرار دهید و صبر کنید تا طلایی شوند. 

نکته: حرارت را به هیچ وجه زیاد نکنید و اجازه دهید حلقه‌های پیاز روی حرارت ملایم طلایی و مغزپخت شوند.

۳. کدو سبز سوخاری

یکی از انواع سبزیجات سوخاری کدو سبز سوخاری است. این سوخاری می‌تواند با انواع دیپ یا ماست به عنوان یک میان وعده خوشمزه مورد استفاده قرار گیرد یا همراه با سس ماکارونی و مقداری نان به عنوان یک غذای نانی برای شام سرو شود.

 

مواد لازم
آرد سوخاری ۱/۲ پیمانه
پنیر پارمزان رنده شده ۱/۲ پیمانه
پودر سیر ۱/۲ قاشق چایخوری
کدو سبز ۲ عدد
روغن مخصوص سرخ کردن ۳ قاشق غذاخوری
پنیر موزارلای رنده شده ۱ پیمانه
تخم مرغ ۲ عدد
نمک ۱/۲ قاشق چایخوری

روش تهیه

  1. کدو سبز را پس از شستن، کاملا خشک کرده و سپس به صورت ورقه‌ای برش بزنید.
  2. آرد سوخاری، پودر سیر، نمک و پنیر پارمزان را در بشقابی ریخته و هم بزنید تا یکدست شوند.
  3. تخم مرغ‌ها را در کاسه‌ای شکسته و هم بزنید تا زرده و سفیده مخلوط شوند.
  4. روغن را در تابه‌ای روی حرارت ملایم داغ کنید.
  5. ورقه‌های کدو سبز را ابتدا در تخم مرغ و سپس در مخلوط آرد سوخاری بغلطانید.
  6. ورقه‌های کدو سبز را به صورت یک لایه در تابه بچینید.
  7. اجازه دهید یک طرف کدو‌ها حدود ۳ دقیقه سرخ شود، سپس آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود.
  8. مقداری پنیر موزارلای رنده شده روی هر یک از حلقه‌های کدو ریخته و دو سه دقیقه دیگر صبر کنید تا پنیر ذوب شود.

۴. سیب زمینی سوخاری

از دیگر سبزیجات سوخاری معروف و پرطرفدار می‌توان به سیب زمینی سوخاری اشاره کرد. خلال‌های ترد و مغزپخت سیب زمینی می‌تواند یک میان وعده فوق‌العاده برای بزرگتر‌ها و بچه‌ها باشد.

 

مواد لازم
سیب زمینی متوسط ۳ عدد
تخم مرغ ۲ عدد
شیر ۲ قاشق غذاخوری
پودر سوخاری ۱/۲ پیمانه
پودر آویشن ۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفل  به میزان لازم
روغن مخصوص سرخ کردن به میزان لازم

دستور تهیه

  1. سیب زمینی‌ها را پوست گرفته، بشویید و به صورت خلالی خرد کنید.
  2. خلال‌های سیب زمینی را به مدت ۸ دقیقه در مخلوط آب در حال جوش و نمک بریزید تا کمی بپزند.
  3. سیب زمینی را پس از ۸ دقیقه، آبکش کرده و اجازه دهید آب اضافی آن خارج شود.
  4. تخم مرغ و شیر را در کاسه‌ای ریخته و هم بزنید تا یکدست شوند.
  5. پودر سوخاری، آویشن و فلفل را در بشقابی ریخته و هم بزنید تا مخلوط شوند.
  6. خلال‌های سیب زمینی را ابتدا در تخم مرغ و سپس در مخلوط آرد سوخاری بغلطانید و سپس در روغن فراوان سرخ کنید.
  7. حرارت را کم کنید و اجازه دهید خلال‌ها روی حرارت ملایم مغزپخت شوند و لایه بیرونی آن‌ها به رنگ طلایی درآید.

۵. بادمجان سوخاری

بادمجان سوخاری از سبزیجات سوخاری خوشمزه و حاوی فیبر فراوان است که به عنوان پیش غذا یا اردور سرو می‌شود.

 

مواد لازم
بادمجان ۲ عدد
آرد  به میزان لازم
تخم مرغ ۱ عدد
شیر ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم
روغن به میزان لازم

دستور تهیه

  1. پوست بادمجان‌ها را تمیز بشویید، سپس آن‌ها را با پوست به صورت حلقه‌ای برش بزنید.
  2. حلقه‌های بادمجان را در آبکش ریخته، روی آن‌ها کمی نمک بپاشید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه بماند تا آب آن خارج شود.
  3. بادمجان‌ها را آبکشی کرده و روی دستمال نخی تمیزی قرار دهید تا کاملا خشک شوند.
  4. تخم مرغ، شیر، نمک و فلفل را در کاسه‌ای ریخته و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.
  5. آرد را در بشقابی ریخته و کنار دست خود قرار دهید.
  6. حلقه‌های بادمجان را ابتدا در مخلوط تخم مرغ و سپس در آرد بغلطانید و بعد در روغن سرخ کنید.

۶. گل کلم سوخاری

گل کلم از سبزیجاتی است که به دلیل طعم و مزه خاصی که دارد ممکن است بسیاری از افراد تمایلی به خوردن آن به صورت خام نداشته باشند. از طرفی خواص گل کلم و فواید آن برای سلامتی به اندازه‌ای است که گنجاندن آن در برنامه غذایی ضروری است. تهیه گل کلم سوخاری شاید یکی از گزینه‌های خوب برای استفاده از این سبزی پرخاصیت و گنجاندن آن در رژیم غذایی باشد؛ خصوصا برای کودکان!

 

مواد لازم
گل کلم ۱ کیلوگرم
آرد معمولی ۳ فنجان
پودر فلفل سفید ۱ قاشق غذاخوری
تخم مرغ بزرگ ۲ عدد
بیکینگ پودر ۱/۴ قاشق چایخوری
شیر ¼۱ فنجان
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
روغن مخصوص سرخ کردن به میزان لازم

طرز تهیه

  1. انتهای ساقه گل کلم را جدا کرده و سر آن را به صورت قطعات ۳ سانتیمتری برش بزنید.
  2. کمی نمک و فلفل سیاه روی قطعات گل کلم بپاشید و کنار بگذارید.
  3. آرد، فلفل سفید، بیکینگ پودر، ۲ قاشق چای‌خوری نمک و ۳ قاشق غذاخوری شیر را در کاسه‌ای ریخته و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.
  4. تخم مرغ‌ها و بقیه شیر را در کاسه دیگری بریزید و هم بزنید تا مخلوط شوند.
  5. تکه‌های گل کلم را ابتدا در مخلوط آرد، سپس در مخلوط تخم مرغ و مجددا در مخلوط آرد بغلطانید تا کاملا به مواد آغشته شوند.
  6. روغن را به ارتفاع ۳ سانتیمتر در تابه گودی ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود.
  7. گل کلم‌ها را در روغن ریخته و اجازه دهید روی حرارت ملایم مغزپخت شده و لایه بیرونی آن‌ها طلایی شود.
  8. گل کلم‌های سوخاری را تا داغ است همراه با سس میل کنید.

نکته: پیشنهاد می‌کنیم این سوخاری را در کنار سس تاباسکو میل کنید و از ترکیب طعم آن لذت ببرید.

 

۷. سبزیجات سوخاری مخلوط

روش دیگر برای تهیه سبزیجات سوخاری این است که ترکیبی از سبزیجات مورد علاقه خود را به شکل مکعب‌های کوچکی درآورید و این لقمه‌های سوخاری خوشمزه را همراه با سس دلخواه میل کنید.

 

مواد لازم
کدو سبز ۱ عدد
سیب زمینی ۱ عدد
کلم بروکلی ۱/۲ بوته
هویج ۱ عدد
نمک ۱ قاشق چایخوری
پودر پیاز ۱ قاشق چایخوری
پودر سیر ۱ قاشق چایخوری
پنیر پارمزان ۱/۳ پیمانه
پودر سوخاری ۱/۳ پیمانه
فلفل سیاه ۱ قاشق چایخوری
روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۱ عدد

مراحل تهیه

  1. فر را روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم کنید.
  2. کدو سبز، هویج، سیب زمینی و کلم بروکلی را به صورت ریز رنده کنید، کمی نمک به سبزیجات رنده شده اضافه کنید و حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا آب بیاندازد.
  3. سبزیجات را در پارچه توری تمیزی ریخته و فشار دهید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود.
  4. سبزیجات آب گرفته را در ظرفی ریخته، پنیر پارمزان، پودر سوخاری، فلفل، نمک، پودر پیاز، پودر سیر، روغن زیتون و تخم مرغ را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شوند.
  5. به اندازه یک گردو از مواد برداشته با دست خور به شکل مکعب درآورید و در سینی فر چرب شده بچینید.
  6. سینی را به مدت ۳۰-۲۰ دقیقه در فری که از قبل گرم کرده‌اید، قرار دهید و در اواسط پخت مکعب‌ها را برگردانید تا به طور یکنواخت حرارت ببینند و سرخ شوند.
  7. وقتی مکعب‌ها طلایی شدند، فر را خاموش کرده، سبزیجات سوخاری مخلوط را در ظرف سرو بچینید و تا داغ است با سس مورد علاقه خود میل کنید.

 

۸. هویج سوخاری

هویج از سبزیجات حاوی بتاکاروتن فراوان است که به مصرف آن بسیار توصیه شده است. با این سبزی پرخاصیت می‌توان یک نوع سبزیجات سوخاری خوشمزه درست کرد و به عنوان میان وعده مورد استفاده قرار داد.

 

مواد لازم
هویج حلقه شده ۲ لیوان
تخم مرغ ۱ عدد
آرد سوخاری ۳ قاشق غذاخوری
آرد سفید ۳ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق چایخوری
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
روغن مخصوص سرخ کردن ۶ قاشق غذاخوری

دستور تهیه

  1. روی هویج‌ها کمی شکر یا عسل و آبلیموی تازه بریزید و آن‌ها را بخارپز کنید تا کمی نرم شوند.
  2. تخم مرغ را در کاسه‌ای شکسته و هم بزنید.
  3. آرد سفید و آرد سوخاری را در دو بشقاب به صورت جداگانه در کنار دست خود قرار دهید.
  4. هویج‌های بخار پز را ابتدا در آرد سفید، سپس در تخم مرغ و نهایتا در پودر سوخاری بغلطانید و سپس در روغن فراوان، روی حرارت ملایم سرخ کنید. 

نکته: برای تهیه سبزیجات سوخاری بهتر است از پودر سوخاری با دانه‌های ریز استفاده کنید و حتی قبل از مصرف یک بار آن را الک کنید تا حاصل کار بهتر شود.

 

سخن آخر

سبزیجات یکی از گروه‌های غذایی هستند که مصرف ۲ تا ۳ واحد آن‌ها در روز توصیه شده است. برخی از افراد سبزیجات را فقط به صورت خام مصرف می‌کنند، اما سوخاری کردن آن‌ها می‌تواند روشی برای افزایش حجم سبزی مصرفی روزانه و تامین فیبر مورد نیاز بدن باشد. تهیه سبزیجات سوخاری در منزل و با استفاده از روغن مناسب و سالم و به روشی اصولی می‌تواند راهگشای تامین سلامتی و گنجاندن غذا‌های متنوع در رژیم غذایی باشد. امیدواریم این سبزیجات سوخاری را در منزل تهیه کنید و از مصرف آن در کنار خانواده لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*